RE.ROSE

Video pitch av examensarbetet

Hållbarhetsmål nummer 8
Genom mitt examensarbete har jag fokuserat på FN:s hållbarhetsmål nummer 8; anständiga arbetsvillkor och ekonomisk tillväxt.
Målet var inte att uppmana folk att sluta köpa rosor utan att göra människor medvetna om problemen med blomsterindustrin och även öka intresset till att köpa Fairtrade certifierade blommor. Vi är väldigt medvetna om att vi ska köpa ekologisk och Fairtrade certifierad mat, men efterfrågan på certifierade blommor är alldeles för låg och det ville jag försöka ändra på.  

Re.Rose
Jag har skapat varumärket Re.Rose. Re.Rose erbjuder bara Fairtrade märkta snittblommor och även vaser som kunden kan placera sina buketter i. Vaserna som företaget säljer är gjorda med cirkulär design i fokus. De är köpta secondhand och sedan redsignade med lera och färg för att få ett nytt uttryck. De är skapade för att vara en påminnelse om att vaserna alltid bör innehålla certifierade, hållbara och snälla buketter. Snittblommorna är inköpta från Fairtrade certifierade odlingar och det kommer även att finnas lokalt odlade blommor, då det är tillgängligt och i säsong.

Re.Roses förpackningar för vaser och blommor.
Förpackningarna är designade för att kunden ska kunna bära hem sin produkt direkt i handtaget.

För att öka omsättningen och sticka ut erbjuds även prenumerationer på fredagsbuketter och – beroende på vilken prenumeration kunden tecknar – ingår även ett visst antal vaser i paketet. Målet är självklart att leveranserna ska ske så hållbart som möjligt på cykel, elbilar och övriga hållbara leveransmedel. Re.Rose kommer därmed att existera både som en webbutik och en befintlig butik.

Re.Rose hemsida

För visst ska vi kunna njuta av fina blommor och av att få dom från någon som bryr sig om oss. Och visst ska vi kunna ge en bukett till mamma på mors dag. Vi måste bara vara medvetna om att alla rosor inte doftar lika gott.

Annons för företaget Re.Rose.

Leave a Reply