Kuranta

En 1-minutspitch som hölls på Sundsvalls museum

Kuranta är ett projekt som är baserat på FN:s hållbarhetsmål nummer 3, hälsa och välbefinnande och nummer 5, jämställdhet. Kuranta är en matglad leverantör av antiinflammatoriska livsmedel, som brinner för att inspirera till en mer hållbar och läkande livsstil. Men allting grundar sig ett ännu större uppdrag.

I FN:s globala mål står det att ”god hälsa är en grundläggande förutsättning för människors möjlighet att nå sin fulla potential och att bidra till samhällets utveckling”. Men idag finns ett stort problem som handlar om att kvinnosjukdomar tas inte på allvar. Det här tar sig uttryck i att det inte finns tillräckligt mycket forskning, kunskap eller information om de sjukdomar som endast drabbar kvinnor.

Kvinnor som söker hjälp blir misstrodda för sina symptom av sjukvården, och både drabbade och den sjukvårdspersonal som har kunskap om dessa sjukdomar är överens om att det måste ske en stor förändring. Kuranta arbetar förebyggande med läkande kost och antiinflammatoriska matkassar.

En andel av varje såld produkt går till att stödja forskningen om kvinnosjukdomar. Vårt magasin med samma namn ges ut en gång i månaden, och där finns massvis med recept och matinspiration blandat med fakta och reportage om verkligheten för kvinnor med dessa sjukdomar. För Kuranta tar antiinflammatorisk kost, kvinnor och hälsa på största allvar.

Här syns utbudet av Kurantas produkter. 1. Antiinflammatorisk kollektion av teer. 2. Olika osaltade frösorter. 3. Havrebaserade produkter i form av “mjölk” och “grädde”. 4. Broschyrer som medföljer i varje matkasse och som innehåller kassens recept och inspiration. 5. De olika matkassarna; frukostkassen, middagskassen och bagarkassen. 6. Poster om magasinets releasedatum. Magasinet handlar om både kvinnohälsa OCH god mat.
Teförpackning till Kurantas te Sinnesempati med smak av blåbär och citron.

Leave a Reply