Mane

Rådande normer bestämmer på vilka kroppar hårväxt är tillåtet. Orakade kvinnor möts ofta av ifrågasättande eller förlöjligande av omgivningen. FN:s Hållbarhetsmål nummer fem handlar om att uppnå jämställdhet och alla kvinnors och flickors egenmakt. Detta mål tar avstamp i det problem jag jobbat med som handlar om samhällets syn på kvinnor med kroppshår. I den nutida Västerländska kulturen tas kvinnans hårborttagning för givet, och normen är så starkt inpräntad i oss att vi inte ens reflekterar över den. Den hårlösa normen styrker därmed antagandet om att kvinnans kropp inte är acceptabel om den inte förändras.

Med mitt examensarbete vill jag bryta tabu kring det kvinnliga kroppshåret och manifestera kvinnors rätt att själv välja om hon vill raka sig eller inte. För att det kvinnliga kroppshåret ska normaliseras så måste det visas upp. Jag har därför skapat modevarumärket Mane som främjar för att göra hårväxt accepterat på alla kroppar. Mane säljer hårvårdsprodukter för kroppshåret och främjar för att ha det kvar och vårda det istället för att avlägsna det. I sortimentet finns hårolja för könshåret, styling för armhålehåret, benhårskam samt kroppshårsextensions om man inte kan gro eget.

I och med att produkterna är kontroversiella tror jag att det behövs mer än annonser för att marknadsföra produkterna. Därför har jag skapat magasinet Marvelous Mane som sprider budskapet om kroppslig hårvård och uppmanar till ett hårigt självuttryck. För med mitt projekt vill jag göra hårväxt accepterat på alla kroppar.

uppslag magasin

Tilda Lindblom

tildalindblom.com

Leave a Reply