Organisk

Problem:

Idag dör en svensk varje dag i väntan på ett nytt organ, det är ett problem!
Jag har utgått från hållbarhetsmål nr 3, som handlar om att säkerställa att alla kan leva ett hälsosamt liv.

Visste ni:

Dom flesta människor i Sverige har förutsättningar till att bli organdonator?
Genom att säga JA till organdonation kan man vid livets slutskede låta någon annan få leva lite längre, och lite bättre. För det är skillnad på att vara vid liv, och att leva.

LÖSNING:

Jag har tagit fram varumärket Organisk. Organisk främsta uppgift att öka antalet organdonatorer i Sverige. För att finansiera arbetet har jag tagit fram tre olika livsmedel för snabba intag, för organdonation måste gå snabbt. Det finns juice, smoothie och kräm, alla organiska och fullproppade med härliga vitaminer och antioxidanter som är bra för din hälsa.
Förutom att leverera näringsämnen så är produkterna förpackade i grymma & miljövänliga förpackningar.

På alla organiska produkter finns det ett pantmärke, detta för att det är en ständig påminnelse om hur viktigt det är med organdonation, för en organdonator som återvinner sina organ kan rädda upp till åtta liv.

På locken finns det en qr-kod som snabbt dirigerar dig direkt till donationsregistret. För dom som saknar qr-scanner så erbjuder vi såklart donationskort som du enkelt kan bära med dig i din plånbok. Idag finns det olika sätt att uttrycka sin vilja till organdonation. Alla sätt är likvärdiga. Muntligt som skriftligt.

Min tanke är att med produkterna och kampanjer synliggöra frågan om organdonation, och med information kommer kunskap vilket förhoppningsvis leder till ökad trygghet och vilja att själv ta ställning. För att sprida budskapet har även en jingel skapats för att tränga sig in i allmänhetens undermedvetande.

Leave a Reply