Agera!

Mitt namn är Emma Norgren och mitt självständiga arbete tar sin grund i FN:s hållbarhetsmål nummer 12 – Hållbar konsumtion och produktion.

En hållbar konsumtion är avgörande för vår framtid, för om vi inte gör något, om vi fortsätter som vi gör idag beräknas temperaturen enligt de senaste rapporterna från FN:s mellanstatliga panel om klimatförändringar, att öka med fyra grader till början av nästa århundrade – det är alltså bara cirka 80 år bort. Som en jämförelse för vad detta skulle kunna innebära kan vi se till den mest ökända massutrotningen som skedde här på jorden för 252 miljoner år sedan. Den utrotades 97% av allt liv på jorden och började när koldioxid värmde upp temperaturen med fem grader.

Men trots att vi vet att konsekvenserna är illa, trots att vi redan börjar att se konsekvenserna här och nu, så kommer vi ändå med dessa ursäkter. I min vetenskapliga undersökning var de främsta anledningarna till att inte konsumera hållbart argument som att man inte har tillräckligt med kunskap eller att “tiden inte finns” eller att “mina insatser förändrar ändå inget” eller att “det kostar mer” och så vidare.

Och jag har funderat och funderat på hur man kan lösa det här problemet, hur man kan få människor att ändra på sig och konsumera hållbart genom en designlösning. Men jag har kommit fram till att i grund och botten ligger det hos oss själva att ta oss i kragen, sluta ursäkta oss och faktiskt bestämma oss för att verkligen göra något åt det, och visa våra politiker och statliga beslutsfattare att vi faktiskt vill ha den här förändringen och därför skapade jag miljörörelsen AGERA! som ett statement för detta.

AGERA! riktar sina aktioner och kampanjer mot oss konsumenter och våra konsumtionsbeteenden och har som syfte att lyfta och verka för hållbara konsumtionsbeteenden – att få oss att ta oss i kragen och på allvar börja agera, tillsammans. Detta gör AGERA genom olika kampanjer, aktioner och evenemang. Den främsta är den årliga kampanjen Vecka 12 som jag har fokuserat på under detta projekt. Kampanjen heter just Vecka 12 av anledningen att det är hållbarhetsmål nr. 12 som AGERA! jobbar mot. Under vecka 12 uppmanas vi konsumenter att tillsammans agera för att skapa hållbar förändring och en hållbar värld. Hållbara handlingar inom olika konsumtionsområden uppmuntras och lyfts under denna vecka – så som att ta cykeln istället för bilen, att äta vegetariskt istället för kött, att laga och ta vara på sina kläder och prylar istället för att bara slänga och köpa nytt och att minska sin energianvändning. Produkter har tagits fram som både ska symbolisera och kommunicera de hållbara handlingarna, men även underlätta samt till viss del skapa förutsättningar för att faktiskt kunna genomföra aktiviteterna.

Produkterna som jag tagit fram är en multicykelväska med inbyggd regnhuva, som ska uppmana till att ta cykeln, en multifunktionell ullpläd av återvunnet ull – som ska uppmana till att spara energi genom att sänka värmen, ett lagningskit för skor och kläder innehållande skolim, laglappar för kläder och olika sytillbehör, som ska uppmana till att laga och ta vara på sina kläder och skor, samt en ekologisk havreburgarmix som ska uppmana till att äta vegetariskt.

Tanken med Vecka 12 är att vi konsumenter ska känna en gemenskap i att delta i detta, att vi bidrar till något som faktiskt gör skillnad för att vi alla gör det tillsammans och att vi lägger en grund för mer hållbara konsumtionsvanor och beteenden som vi fortsätter med även efter denna vecka.

Vad gäller den visuella identitet och det manér AGERA! använder så är den orangea färgen och de starka bilderna det som binder ihop AGERA!. Den orangea färgen valde jag främst för dess egenskaper av att fånga uppmärksamhet, att vara en aktiv, motiverande och emotionell färg vilka är ord som jag tycker går hand i hand med mitt koncept, men den orangea färgen blir även som en symbol för den stigande temperaturen. Med bilderna vill jag beröra mottagaren, få en att haja till och tänka ett steg längre. I mycket av typografin och i logotypen har jag använt mig av en kursiv och ganska fet sans serif av anledningen att jag ville ha bestämda ord med en rörelse framåt. Jag vill att alla element ska vara högljudda och förmedla budskapet “agera”. Och det är även därför jag valde att använda mig av utropstecknet – en symbol som man ska förknippa AGERA! med och som skulle kunna ses som den primära logotypen.

Leave a Reply